Fanaatikkojen ristiinnaulitsemisseremonia Filippiineillä

posted in: Festival, Filippiinit, Philippines | 0

Jotkut syövät mämmiä; toiset etsivät piilotettuja pääsiäismunia. Yksi menee pääsiäiskirkkoon ja toinen viettää aikaa perheensä kanssa. Miltä kuulostaisi pieni pääsiäisrituaalien vaihtelu ja tulla ensi pääsiäisenä ristiinnaulituksi syntien sovittamiseksi? Tervetuloa Filippiineille, jossa joidenkin kristittyjen pääsiäisperinteenä on ollut vapaaehtoisten ihmisten ristiinnaulitseminen jo useamman kymmenen vuoden ajan. Filippiiniläisistä ainakin 90% on kristittyjä ja pääsiäisjuhlan vietto näkyy suuresti koko maassa. Aikaisin aamulla jo ennen kukonlaulua liikenteeseen lähdettyäni alkoi tiellä näkyä sadoittain ihmisiä kävelemässä pitkin Manilan katuja suurissa ryhmissä. Oli niin käsi kädessä käveleviä pariskuntia, ystäväporukoita kuin lapsiperheitäkin. Osa käveli ilman kenkiä ja osalla oli kengät jalassa. Joku konttasi polvet ja kädet veressä maassa. Monet olivat sonnustautuneet Jeesusta mainostaviin paitoihin. Osa ryhmistä kantoi Jeesusta esittäviä patsaita, toiset taas valtavankokoista ristiä. Eräs porukka kantoi suurta silkkikankaalla verhoiltua pöytälevyä, jonka päällä oli pieni Jeesusta muistuttava patsas. Matkalla näkyi myös ihmisiä, jotka kantoivat valtavan kokoista puista ristiä harteillaan.


Filippiinien kiehtovin ja ehkä hulluinkin pääsiäisfestivaali löytyy pienen pienestä kaupungista, San Pedrosta, parin tunnin ajomatkan päästä Manilasta pohjoiseen. Tärkein festivaali pidetään pitkänäperjantaina, jolloin on Jeesuksen ristiinnaulitsemis- ja kuolinpäivä. Tämä jokavuotinen festivaali alkaa jo aikaisin aamulla sillä, että vapaaehtoiset miehet kerääntyvät ryhmiin ja alkavat valmistautumaan syntien sovittamista varten. Miehet riisuvat ylävartalon paljaaksi ja pukevat kangaspussin päähänsä, jonka päälle he vielä laittavat Jeesuksen orjantappurakruunua muistuttavan kasveista tehdyn köynnöksen. Tämän jälkeen he alkavat ruoskimaan itseään terävistä bambunoksista tehdyillä raipoilla. Koko festivaalin perimmäisenä tarkoituksena on kärsiä samalla tavalla kuin Jeesus kärsi pitkäperjantaina. He uskovat näin saavansa syntinsä anteeksi ja puhdistautuvansa. Miehet marssivat kilometreittäin katuja pitkin jonoissa samalla itseään ruoskien. Veri roiskuu muiden kaduilla kulkevien ihmisten päälle. Välillä he pysähtyvät, menevät maahan makaamaan tai polvistuvat ja antavat jonkun toisen ruoskia heitä selkään. Käytössä on myös lasinpaloja, joilla ulkopuolinen lyö jonossa olevia miehiä järjestyksessä selkään, jotta verta saadaan vuotamaan runsaammin. Osalla on käytössä bambunoksiin lisättyä punaista maalia, joka lisää mielikuvaa suuremmasta verivirrasta.


Aamuinen itsensä rankaiseminen saa päätöksen pienelle vuorelle tehdyllä ristillä, jonne kaikki nämä kymmenet ellei jopa sadat miehet pitkän useiden tuntien kestävän kävelytaipaleen päätteeksi astelevat. He astelevat yksittäin ristin eteen ja antavat ulkopuolisen vielä piiskata itseään viimeisen kerran saaden kaikki synnit ja pahan itsestään pois. He makaavat mahallaan ristin edessä ja kärsivät, kun toiset pojat lyövät bambunoksilla heitä jo valmiiksi verellä tahrittuun selkään. Tämän jälkeen he nousevat polvilleen ja tekevät ruokouksen merkin. He poistavat orjantappurakruunun päästään ja nostavat kangaspussin pois silmiltään. Orjantappurakruunut asetellaan nätisti ristin ympärille. Tämän jälkeen he kävelevät huterin askelin pois ristin luota ja antavat seuraaville synninpäästäjille tilaa tulla kohtaamaan syntinsä ristille.

Useiden tuntien jälkeen on vuorossa pitkäperjantain huipentuma, jossa vapaaehtoiset ihmiset ristiinnaulitaan Jeesuksen tavoin. Jotta kohtauksesta saataisiin vielä dramaattisempi, on tästä tehty Jeesuksen viimeisiä hetkiä muistuttava pienimuotoinen imitaatio. Ensin Golgataa (Jeesuksen ristiinnaulitsemispaikkaa) muistuttavalle kukkulalle ratsastavat urheat roomalaissotureiksi sonnustautuneet paikalliset miehet hevostensa kanssa, joiden perässä tulevat kolme ristiinnaulittavaa miestä orjantappurakruunut päässään ja kantaen suurta painavaa ristiä hartioillaan useamman kilometrin matkan. Miesten perässä kulkevat kyläläiset ja järkyttynyt Maria Magdalena. Maria itkee ja katsoo kauhuissaan miesten ristiinnaulitsemista.

Aikaisemmin ristille on ristiinnaulittu useampia ihmisiä päivän aikana. Katolilaisen kirkon alkaessa protestoimaan fanaattista ristiinnaulitsemisperinnettä vastaan, tänä vuonna ristille naulittiin vain yksi ja kaksi muuta sidottiin kankailla ristiin kiinni. Ristille naulittu mies otti tilanteen yllättävän rennosti ja alkoi huutamaan vasta siinä vaiheessa, kun naulat olivat jo lävistäneet hänen raajat ja ristiä nostettiin pystyyn. Miesten annettiin olla ristillä kymmenisen minuuttia, jonka jälkeen heidät laskettiin alas ja ristiinnaulittu mies vietiin paareilla kulman takana sijaitsevaan ensiapuun, jossa lääkintätiimi häntä jo odotti. Tänä vuonna ristiinnaulittu mies, Ruben Enaje, on ristiinnaulittu jo 32 kertaa aikaisemmin. Hänen ristiinnaulitsemistarinansa on saanut alkunsa, kun hän vuosia takaperin tippui korkealta ja selviytyi onnettomuudesta. Onnettomuuden jälkeen hän on halunnut kiittää Jumalaa pelastumisestaan ja on joka vuosi ilmoittautunut vapaaehtoiseksi ristille. Aikaisempina vuosina on ristiinnaulittu useampia ihmisiä, joiden motiivit ristiinnaulitsemiseen ovat vaihdelleet. Paikallisen mukaan eräs ristiinnaulittu nainen oli halunnut koittaa, jos Jumala parantaisi hänet vakavasta sairaudestaan ristille astuessaan. Suurin osa vapaaehtoisista ovat halunneet tulla ristiinnaulituiksi syntien sovittamisen vuoksi. Samantyylisiä rituaaleja löytyy myös muista maista. Muslimimaissa juhlitaan Ashuraa ensimmäisenä muslimien kalenterikuukautena ja tällöin muutamissa maissa perinteiden mukaan osa ihmisistä pyrkii vuodattamaan itsestään verta raipan iskuilla ja terävillä esineillä syntien anteeksiannon toivossa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *